تحلیلی بر خطّ تبلیغی رسانه‌های بیگانه علیه جمهوری اسلامی (3)
هزینه‌ی نظامی محور مقاومت برای جمهوری اسلامی
مروری گذرا بر رسانه‌ها و اندیشکده های غربی حکایت از طرح‌های مختلفی در تقابل با انقلاب اسلامی ایران دارد. تقابل راهبردهای جمهوری اسلامی با نظام سلطه در منطقه غرب آسیا و پیروزی‌های مکرر محور مقاومت سبب شده است تا دشمن برنامه‌ای برای تضعیف حمایت ایران از جبهه‌ی مقاومت به کار بگیرد. در این طرح آشوبگران و اغتشاشگران مرتبط با سرویس‌های امنیّتی بیگانه تلاش می‌کنند تا اوضاع نابسامان برخی بازارهای داخلی که به واسطه‌ی ناکارآمدی مدیران غرب گرا ایجاد شده است را به حمایت ایران از محور مقاومت و مشخصاً سوریه مستند نمایند.
گروه سیاسی اندیشکده برهان؛ یکی از شعارهای که عموماً از سوی اغتشاش گرانِ معدود در تظاهرات پراکنده در برخی شهرها سرداده می‌شود، شعار «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن» می‌باشد. این عبارت که مشخصاً از جذاب‌ترین شعارها برای رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب است، سعی می‌کند در فضای التهابات بازار ارز و سکّه، اینگونه به افکار عمومی وانمود کند که مقامات کشور بدون التفات به وضعیّت معیشتی مردم صرفاً به حمایت از کشورها و گروه‌هایی می‌پردازند که هیچ ارتباطی به منافع ملّی ایران ندارد!
در پاسخ به این شبهه که به صورت مشخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استراتژی کلان نظام در حمایت از محور مقاومت در منطقه‌ی غرب آسیا را هدف قرار گرفته، ذکر چند نکته قابل توجه خواهد بود:
اولاً: هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران با وجود قرار گرفتن در کانون ناآرامی و جنگ در دنیا، بنابر آمار «مؤسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم (Sipri)» حتّی از کشورهایی چون ترکیه، ایتالیا، عربستان، استرالیا و... کمتر می‌باشد. مطابق بررسی‌های این مؤسسه کشورهایی چون ایالات متحده، چین، عربستان، فرانسه، آلمان و... رتبه‌های اول در هزینه‌های نظامی را به خود اختصاص داده‌اند[1]:
 
 
ثانیاً: هزینه‌های مالی جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق و... بسیار اندک بوده و هزینه‌ی چنین مبالغی در کشور نمی‌تواند در روند اقتصادی کشور تأثیری داشته باشد. به علاوه که خروج ایران از محور مقاومت سبب می‌شود که ده‌ها برابر چنین مبالغی صرف تأمین امنیّت یا بازسازی در داخل کشور بشود. بنابر آمار بودجه‌ی پیشنهادی عمومی کشور در سال 97 معادل یک هزار و 194 تریلیون تومان است. مطابق جدول ذیل بودجه‌ی پیشنهادی ارگان‌های نظامی در سال 97 از سوی دولت به این شرح است[2]:
 
 
هزینه‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران با وجود قرار گرفتن در کانون ناآرامی و جنگ در دنیا، بنابر آمار «مؤسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم (Sipri)» حتّی از کشورهایی چون ترکیه، ایتالیا، عربستان، استرالیا و... کمتر می‌باشد. مطابق بررسی‌های این مؤسسه کشورهایی چون ایالات متحده، چین، عربستان، فرانسه، آلمان و... رتبه‌های اول در هزینه‌های نظامی را به خود اختصاص داده‌اند
 
 
 
مطابق این جدول، کلّ بودجه‌ی نظامی کشور، 4.6 درصد از بودجه‌ی کلّ کشور است. در حالی که قطعاً تمام این مبلغ اختصاص نخواهد یافت و مبالغ تخصیصی کمتر از این میزان خواهد بود. امّا بر همین اساس، بودجه‌ی ستاد مشترک سپاه پاسداران با احتساب بند تملّک دارایی‌های سرمایه‌ای 2.2 درصد بودجه‌ی کلّ کشور و بدون احتساب آن صرفاً 1.39 درصد بودجه‌ی کلّ کشور می‌باشد. در واقع بند تملّک دارایی‌ها اشاره به آن دسته از طرح‌ها اطلاق می‌شود که در جهت ایجاد ظرفیت‌های جدید اقتصادی و اجتماعی یا در پی توسعه این نوع ظرفیت‌ها هستند. یعنی طرح‌های عمرانی دارای توجیه فنّی و اقتصادی و اجتماعی مشخص[3] که در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه خاتم الانبیا متمرکز است و فرآورده‌هایی چون طرح بی همتای ستاره‌ی خلیج فارس است که با تولید 27.5 میلیون لیتر بنزین، کشور را از واردات بنزین بی نیاز و امکان صادرات را نیز فراهم کرده است. این در حالی است که پیش از این، بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید بنزین ایران در اراک روزانه 16 میلیون لیتر توان تولید داشت.
در دیگر سو بودجه‌ی کلّ سپاه پاسداران (غیر از بخش تملّک دارایی) یعنی 16.7 هزار میلیارد تومان در میان نیروهای چهارگانه‌ی دریایی، زمینی، هوافضا و قدس تقسیم می‌شود. بخش بسیار عمده‌ی این بودجه در حوزه‌های ذیل در داخل کشور هزینه خواهد شد:
·        حقوق و مزایای کارکنان سپاه پاسداران
·        توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی
·        توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند
·        توسعه و تقویت امکانات جنگ الکترونیک و دفاع سایبری
·        توسعه و به روز رسانی شبکه‌های ارتباطی امن و پایدار 
·        مقابله با جنگ نرم در حوزه‌های مختلف با اولویت حضور فزاینده در فضای مجازی و رایانه‌ای با رویکرد بومی
·        حفظ و تجهیز زیرساخت‌های دفاعی کشور
·        تحقیق و توسعه در زمینه‌ی پیشرفت دفاعی
·        و...
با توجّه به این توضیحات و هزینه‌های دیگر سپاه پاسداران همچون: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، سپاه ولی امر، سپاه انصار، دانشگاه جامع امام حسین (ع) و... می‌توان حدس زد که حضور ایران در سوریه و عراق و کمک‌های نظامی به لبنان و فلسطین مبلغ بسیار ناچیزی از کل ّ بودجه‌ی کشور را به خود اختصاص داده است. یعنی حتّی اگر یک چهارم بودجه‌ی سپاه در حمایت از محور مقاومت در منطقه هزینه شده باشد این میزان تنها در حدود 0.34 درصد کلّ بودجه‌ی کشور و معادل 4.1 هزار میلیارد تومان خواهد بود. اگر این عدد را با ارز دولتی 4400 تومان محاسبه کنیم عددی معادل 970 میلیون دلار خواهد بود. یعنی تمام مبلغی که جمهوری اسلامی در حمایت از محور مقاومت (سوریه، لبنان، عراق و...) هزینه می‌کند در سال 97 نهصد و هفتاد میلیون دلار خواهد بود:
 
کلّ بودجه‌ی نظامی کشور، 4.6 درصد از بودجه‌ی کلّ کشور است. در حالی که قطعاً تمام این مبلغ اختصاص نخواهد یافت و مبالغ تخصیصی کمتر از این میزان خواهد بود. امّا بر همین اساس، بودجه‌ی ستاد مشترک سپاه پاسداران با احتساب بند تملّک دارایی‌های سرمایه‌ای 2.2 درصد بودجه‌ی کلّ کشور و بدون احتساب آن صرفاً 1.39 درصد بودجه‌ی کلّ کشور می‌باشد.
 
 
 

 

بر این اساس ادعای هزینه کرد بخش قابل توجّهی از سرمایه‌ی کشور در خارج از ایران فاقد اعتبار و توجیه است و هزینه‌ی احتمالی ایران برای حمایت از محور مقاومت هیچ تأثیری در تغییر شرایط اقتصادی کشور نخواهد داشت. در این میان هرچند ممکن است در مواقع خاص کمک‌هایی غیر از موارد مصرح در بودجه به برخی ارگان‌های نظامی بشود، امّا باید دانست که چنین تخصیص‌هایی در همه‌ی دنیا شایع بوده و با تمام این‌ها، جمهوری اسلامی با وجود شرایط خاص استراتژیک و منطقه‌ای خود از حداقل بودجه‌ی نظامی سود می‌برد. بنابراین بطلان شعارهایی با تغییر استراتژی ایران در حمایت از خطّ مقاومت چیزی جز جنگ رسانه‌ای و تبلیغی دشمن علیه نظام اسلامی نیست.
از دیگر سو با روشن شدن میزان بودجه نظامی کشور باید دلیل نابسامانی و تلاطم در بخش‌های مختلف اقتصاد را در ارگان‌ها و سازمان‌های تخصصی مربوطه جستجو کرد. بدیهی است که با واگذاری منطقه به نیروهای غرب و تروریست‌ها و ایجاد آشوب و جنگ بیشتر در منطقه همین میزان از کارآمدی دستگاه‌های اجرایی کشور به شدت آسیب خواهد دید.
استراتژی متقن جمهوری اسلامی ایران در حمایت از محور مقاومت هم در راستای منافع ملّی و تأمین کننده‌ی امنیّت کشور برای رشد اقتصادی است و نیز از رسالت‌های نظام اسلامی در حمایت از مظلومین و مستضعفین جهان. از این رو رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه فرمودند:
«ما در کنار سوریه هستیم؛ سوریه امروز در خطّ مقدّم قرار گرفته؛ وظیفه‌ی ما است که از ایستادگی سوریه حمایت کنیم. جناب آقای بشّار اسد رئیس‌جمهور محترم سوریه در چهره‌ی یک مبارز و مقاوم بزرگ ظاهر شد؛ تردید در او به وجود نیامد و ثابت ایستاد؛ این برای یک ملّت خیلی مهم است. این ملّتهای مسلمانی که شما می‌بینید در حال ذلّت زندگی می‌کنند، این ملّتها ذلیل نیستند، رهبرانشان ذلیلند. اگر یک ملّتی رهبرانی داشت که آنها احساس عزّت کردند به اسلام و به هویّت خودشان، آن ملّت عزیز خواهد شد و دشمن با یک چنین ملّتی کاری نمی‌تواند بکند.»[4]

پی‌نوشت ها
[1].https://www.sipri.org/research/armament-and-disarmament/arms-transfers-and-military-spending/military-expenditure
[2]. http://www.icana.ir/Fa/News/360235/بودجه-نظامی-و-دفاعی-کشور-؛-از-قانون-بودجه-96-تا-لایحه-پیشنهادی-97
– تاریخ تصویب 10/12/1351- مصوبات مجلس شورا
[3] . قانون برنامه و بودجه
. بیانات در دیدار با وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه 10/12/1396
[4]

 

 

*گروه سیاسی اندیشکده برهان/ انتهای متن|

کد مطلب: 10970  |  تاريخ: ۱۳۹۷/۵/۲۰  |  ساعت: ۱۸ : ۳۰

نظرات ارسال شده
سفير فيلم
تبيين
پايگاه رصد انديشه‏هاي استرات‍‍ژيك
پايگاه هسته‏اي ايران