آن گاه که دشمن امیدوار شد ...
تا کنون، تحلیل‌های بسیاری از ماهیت، ریشه‌ها و چرایی فتنه‌ی 88 ارایه گردیده که هر کدام از زاویه‌ای به این امر پرداخته، اما گمان می‌رود دقیق‌ترین شناخت فتنه‌ی 88 از آنِ کسی است که آن را پیش از وقوع و زمانی که در نطفه بود، شناخت و در موقع بروزش نیز به عنوان مهم‌ترین مانع آن را ناکام گذاشت...

فتنه 88 چه بر سر اقتصاد ایران آورد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد حوادث فتنه 88 در رکود اقتصادی، تورم، بیکاری، کاهش صادرات نفی و غیرنفتی، تشدید تحریم‌ها، کاهش سرمایه گذاری خارجی و تخریب انتظارات کارگزاران اقتصادی به آینده اقتصاد ایران، تخریب سرمایه اجتماعی و ارزش‌های مردمی که دارای ارزش اقتصادی هستند، نوسانات بازار ارز و فلزات گران بهاء در سال‌های 1388 به بعد سهم داشته است.

وقتی فتنه از پرده برون افتاد
در ماجرای فتنه هرچه به جلو می‌رویم، نه تنها شاهد تضعیف پشتوانه‌ی مردمی و دوری از فتنه می‌شویم، بلکه برخورد مردم با آن را نیز نظاره‌‌گر هستیم که این برخوردها هرچه می‌گذرد، حالت شدیدتری به خود می‌گیرد و علت آن نیز واضح شدن چهره و اعمال فتنه در طول سال 88 است.

9 دی تجلی سرمایه‌ی اجتماعی جمهوری اسلامی
برخی معتقدند انقلاب اسلامی زمانی که اکثریت بی‌تفاوت بودند، با حضور اقلیت مُصر به وقوع پیوست و این الگوی خوبی برای مواجهه با جمهوری اسلامی است؛ یعنی می‌توان در بی‌تفاوتی اکثریت، با به میدان آوردن اقلیتی مُصر، جمهوری اسلامی را به چالش کشید. این تحلیل یک متغیر را مورد دقت قرار نداده است و آن میزان سرمایه‌ی اجتماعی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است.

ظهور نقش بسیج کننده هویت دینی در 9دی
یکی از کارهای تئوریک در مورد حماسه‌ی 9دی که در طول سال‌های گذشته، کمتر مورد دقت و تحقیق قرار گرفته، تحلیل حماسه‌ی 9دی از منظر جامعه‌شناختی است. لذا برای فهم بهتر آنچه در 9دی اتفاق افتاد و مردم را به واکنش واداشت، ضروری است این واقعه‌ی عظیم از این بعد هم ارزیابی شود.

نگاه فلسفه‌ی ‌‌تاریخی به حماسه‌ی مردمی 9دی
این یادداشت بر آن است که از منظر فلسفه‌ی تاریخ به قیام عاشورا و در ادامه به آنچه در 9دی‌ماه 1388 اتفاق افتاد، نگاهی دوباره بیندازد و از این منظر که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به تحلیل قیام 9دی اقدام نماید.

دیالکتیک اجنبی خارجی با عمال داخلی و سنتز فتنه
یکی از دال‌های گفتمان رهبر انقلاب در حوزه‌های مختلف، تقسیم جریان‌ها به جریان حق و باطل است. این دال گفتمانی همانند سایر دال‌های گفتمان انقلاب اسلامی، عیناً در کلام امام خمینی نیز بارز بود. رهبر انقلاب برای داشتن بصیرت سیاسی در قبال حوادثی مشابه فتنه‌ی 88، مخاطبان را به نگاه جریانی دعوت می‌کنند.

مدیران تراز جمهوری اسلامی ایران در مکتب امام کدام‌اند؟
مسئولین و افراد صاحب‌منصب در حکومت، یکی از ارکان مهم هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند که تعالی و پویایی جامعه منوط به نقش‌آفرینی و عملکرد مثبت آن‌ها در جامعه است. لذا مسئولین می‌بایست برای نقش‌آفرینی مفید و مؤثر دارای برخی شاخص‌هایی باشند که نوشتار پیش‌رو به بررسی این شاخص‌ها در مکتب امام خمینی (ره) پرداخته است.

شاخصه‌های کارآمدی در گفتمان انقلاب اسلامی
وظیفه‌ی دولت تنها اداره‌ی امور روزمره نیست. دولت جهت رسیدن به هدف غایی، باید برنامه‌ریزی نماید. شرایط موجود را واقع‌گرایانه بسنجد، برنامه‌ای قابل اجرا و نیز قابل سنجیدن طراحی نماید و همچنین به تلاش برای حل مشکلات کنونی اکتفا نکند، بلکه امکان بروز مشکلات را از بین ببرد. به بیان دیگر، قدرت پیش‌بینی را دارا باشد. هنوز پس از گذشت سی‌ونه سال از انقلاب اسلامی، کشور با برنامه‌های تقلیدی اداره می‌شود.

مدیریت کارآمد، جهادی، خدمتگزار و صادق
کلیه‌ی تجویزهای مکاتب مختلف مدیریتی و اقتصادی، برای اینکه بتوانند ماندگار شوند، حداقل باید کارآمدی داشته باشند؛ یعنی بین ادعای نظری با واقعیات محقق‌شده باید ارتباطی وجود داشته باشد. مثلاً اگر نظریه‌ای ذیل یک گفتمان کلان به تجویز راهکاری برای بهبود وضع معیشت مردم می‌پردازد، کارآمدی نظریه و گفتمان آن، هنگام تحقق عینی این نتیجه حاصل می‌شود