مردم‌سالاری در منظومه‌ی فکری امام خمینی(ره)
مردم‌سالاری دینی در اندیشه‌ی امام (ره) با نظریه‌ی امامت شیعی، که رابطه‌ی معلم و متعلم است، مطابقت دارد. از نظر ایشان، در این نظام، هم تجمع افراد دین‌دار شرط است و هم وجود روابط و مناسبات اجتماعی و سیاسی براساس گزاره‌های دینی شرط محسوب می‌شود. مردم‌سالاری دینی امام خمینی، حقیقتی است آرمان‌گرا و واقعیت‌محور.

جمهوری اسلامی عینیت نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی
مردم‌گرایی در نظام اسلامی، ریشه‌ی اسلامی دارد... این متکی بر احساسات توخالی و پوچ و مبتنی بر اعتبارات نیست؛ متکی بر یک مبنای بسیار مستحکم اسلامی است. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد. در قوانین آسمانی و الهی قرآن، برای مردم شأن و ارج معین شده است. مردم هستند که انتخاب می‌کنند و سرنوشت اداره‌ی کشور را به دست می‌گیرند. این مردم‌سالاری، راقی‌ترین نوع مردم‌سالاری است.

ملزومات مشارکت سیاسی مطلوب در انتخابات از منظر امام خمینی(ره)
امام خمینی (رحمت الله علیه) در وصیت‌نامه‌ی خویش، بر احساس مسئولیت مردم و مشارکت همه‌جانبه‌ی آنان در اداره‌ی امور کشور تأکید می‌ورزند. در جایی دیگر، ایشان مشارکت مردم در اداره‌ی امور کشور را از حقوق اولیه‌ی هر ملتی محسوب کرده‌اند. این نوشتار در صدد است تا به بررسی مشارکت سیاسی در صحنه‌ی انتخابات، از منظر اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (رحمت الله علیه) بپردازد.

مردم‌سالاری با رایحه‌ی الهی
پس از برپایی نظام جمهوری اسلامی، برخی از دگراندیشان، با تبلیغات وسیعی درصدد برآمدند تا نشان دهند که بین جمهوریت و اسلامیت، تضاد وجود دارد و این دو نمی‌توانند با یکدیگر جمع شوند. این مقاله با بهره‌جویی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، درصدد بررسی نسبت جمهوریت و اسلامیت نظام و پاسخ‌گویی به این شبهه است.

مشارکت در انتخابات و اثر آن بر شاخص‌های اقتصادی
این گزارش در پی آن است تا نشان دهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی چه میزان می‌تواند در اقتصاد ملی تأثیرگذار باشد، شاخص‌ها و متغیرهای اصلی اقتصاد با حضور مشارکت حداکثری مردم چه تغییری خواهد کرد؟

رکورد دار شرکت ملت در انتخابات‌ از آن چه کشوری است؟
مقام معظم رهبری: «در همه‌ى دنیا، انتخابات پرشور، مظهر زنده بودن و حضور بااراده و عزم راسخ یک ملت در عرصه‌هاست. هر جا انتخابات با شرکت گسترده‌ى مردم باشد، این نشانه‌ى این است که ملت در آن کشور بیدارند، هوشیارند و با نظام خود همراهند. میخواهند این را از دست ملت ایران بگیرند.»

آیا نسل سومی‌ها با انقلاب بیگانه‌اند؟
علی‌رغم تهاجم فکری و فرهنگی غرب و نیز ظهور و استحاله‌ی تجدیدنظرطلبان و برخلاف آمال و آرزوهای دشمن و نیز برخی پیش‌بینی‌ها، نسل سوم انقلاب اسلامی، نسلی وفادار به آرمان‌ها و بلکه پیش‌رونده‌تر و پیش‌برنده‌تر از نسل گذشته است.

انقلاب اسلامی، زنده، پویا و پیش رونده
با گذشت سه و نیم دهه از عمر انقلاب اسلامی و حرکت بالنده و پیش رونده آن و ناکامی و ناتوانی نظام سلطه از طراحی ها، فشارها و توطئه ها علیه آن در حوزه های مختلف، آنان را دچار نوعی سردرگمی در تحلیل کرده است، به گونه ای که با مشاهده وضعیت کنونی جامعه ایران دچار سوء فهم در تحلیل می شوند.

آیا انقلاب ایران تمام شده است؟
اخیرا نشریه اکونومیست در پرونده ای با عنوان «انقلاب به پایان رسیده است» به زمینه‌های استحاله اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی و آینده شناسی آن پرداخته است که می تواند نشان دهنده ابعاد رویکرد جدید غرب به نظام جمهوری اسلامی باشد.

انقلاب اسلامی در مصاف نئولیبرالیسم
انقلاب از لحظه‌ی اول، در هر دو مقیاس جهانی و داخلی، توسط یک جهان متخاصم احاطه شده بود. این جهان به‌درستی درک کرده بود که انقلاب قصد دارد همه‌ی امور را تغییر دهد. به اعتقاد من، ما در داخل ضعف عمده داشتیم و می‌توانستیم کارهای بنیادینی کنیم که موقعیت ما را در جهان تقویت کند؛ اما این کارها انجام نشده است.