شاخصه‌های کارآمدی در گفتمان انقلاب اسلامی
وظیفه‌ی دولت تنها اداره‌ی امور روزمره نیست. دولت جهت رسیدن به هدف غایی، باید برنامه‌ریزی نماید. شرایط موجود را واقع‌گرایانه بسنجد، برنامه‌ای قابل اجرا و نیز قابل سنجیدن طراحی نماید و همچنین به تلاش برای حل مشکلات کنونی اکتفا نکند، بلکه امکان بروز مشکلات را از بین ببرد. به بیان دیگر، قدرت پیش‌بینی را دارا باشد. هنوز پس از گذشت سی‌ونه سال از انقلاب اسلامی، کشور با برنامه‌های تقلیدی اداره می‌شود.

مدیران تراز جمهوری اسلامی ایران در مکتب امام کدام‌اند؟
مسئولین و افراد صاحب‌منصب در حکومت، یکی از ارکان مهم هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند که تعالی و پویایی جامعه منوط به نقش‌آفرینی و عملکرد مثبت آن‌ها در جامعه است. لذا مسئولین می‌بایست برای نقش‌آفرینی مفید و مؤثر دارای برخی شاخص‌هایی باشند که نوشتار پیش‌رو به بررسی این شاخص‌ها در مکتب امام خمینی (ره) پرداخته است.

مدیریت کارآمد، جهادی، خدمتگزار و صادق
کلیه‌ی تجویزهای مکاتب مختلف مدیریتی و اقتصادی، برای اینکه بتوانند ماندگار شوند، حداقل باید کارآمدی داشته باشند؛ یعنی بین ادعای نظری با واقعیات محقق‌شده باید ارتباطی وجود داشته باشد. مثلاً اگر نظریه‌ای ذیل یک گفتمان کلان به تجویز راهکاری برای بهبود وضع معیشت مردم می‌پردازد، کارآمدی نظریه و گفتمان آن، هنگام تحقق عینی این نتیجه حاصل می‌شود

دولت مطلوب دارای چه شاخص‌هایی است؟
اساساً باید گفت «معنویت» به‌عنوان روح انقلاب اسلامی، هویتِ دولت (به معنای جزئی از ارکان نظام) و حکومت (به معنای کلیت نظام) را تشکیل می‌دهد و چنان‌چه دولتی در نظام جمهوری اسلامی فاقد این ویژگی باشد، اساساً تفاوتی با دولت‌های لائیک و سکولار رایج در جهان نخواهد داشت!

استقلال برای عزتمندی جامعه
در جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از مهم‌ترین وظایف دولت، که در سوگندنامۀ رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره شده، حفظ عزت ملی در برابر بیگانگان است.

انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی و ارائه دستگاه سنجشی
با نگاه "امانت محورانه" به مسئولیت، دیگر زد و بندهای جناحی و سیاسی نمی تواند جای "شایسته سالاری" را بگیرد و هرکسی نمی تواند بخاطر نزدیکی به یک جریان خاص، در معرض انتخاب برای تصدی مسئولیت قرار گیرد و بدون این آمادگی نیز کسی نمی تواند به آن افراد مسئولیت واگذار نماید؛ طبیعتا با حصول شاخص های کارگزار دولت اسلامی در افراد است که، دولت اسلامی محقق می شود

مردم‌سالاری در منظومه‌ی فکری امام خمینی(ره)
مردم‌سالاری دینی در اندیشه‌ی امام (ره) با نظریه‌ی امامت شیعی، که رابطه‌ی معلم و متعلم است، مطابقت دارد. از نظر ایشان، در این نظام، هم تجمع افراد دین‌دار شرط است و هم وجود روابط و مناسبات اجتماعی و سیاسی براساس گزاره‌های دینی شرط محسوب می‌شود. مردم‌سالاری دینی امام خمینی، حقیقتی است آرمان‌گرا و واقعیت‌محور.

جمهوری اسلامی عینیت نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی
مردم‌گرایی در نظام اسلامی، ریشه‌ی اسلامی دارد... این متکی بر احساسات توخالی و پوچ و مبتنی بر اعتبارات نیست؛ متکی بر یک مبنای بسیار مستحکم اسلامی است. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد. در قوانین آسمانی و الهی قرآن، برای مردم شأن و ارج معین شده است. مردم هستند که انتخاب می‌کنند و سرنوشت اداره‌ی کشور را به دست می‌گیرند. این مردم‌سالاری، راقی‌ترین نوع مردم‌سالاری است.

ملزومات مشارکت سیاسی مطلوب در انتخابات از منظر امام خمینی(ره)
امام خمینی (رحمت الله علیه) در وصیت‌نامه‌ی خویش، بر احساس مسئولیت مردم و مشارکت همه‌جانبه‌ی آنان در اداره‌ی امور کشور تأکید می‌ورزند. در جایی دیگر، ایشان مشارکت مردم در اداره‌ی امور کشور را از حقوق اولیه‌ی هر ملتی محسوب کرده‌اند. این نوشتار در صدد است تا به بررسی مشارکت سیاسی در صحنه‌ی انتخابات، از منظر اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (رحمت الله علیه) بپردازد.

مردم‌سالاری با رایحه‌ی الهی
پس از برپایی نظام جمهوری اسلامی، برخی از دگراندیشان، با تبلیغات وسیعی درصدد برآمدند تا نشان دهند که بین جمهوریت و اسلامیت، تضاد وجود دارد و این دو نمی‌توانند با یکدیگر جمع شوند. این مقاله با بهره‌جویی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، درصدد بررسی نسبت جمهوریت و اسلامیت نظام و پاسخ‌گویی به این شبهه است.