تبیین ضرورت نظارت شورای نگهبان در اندیشه‌ی امام و رهبری
در این مقاله برآنیم تا با مروری اجمالی بر سیر تحول مفهوم «نظارت» در قانون اساسی و قوانین انتخابات در جمهوری اسلامی، به نحوه‌ی برخورد حضرت امام و مقام معظم رهبری با موضوع نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت داوطلبین دوره‌های مختلف انتخابات و مواجهه با برخی شبهه‌افکنی‌ها در این رابطه و در مقاطع گوناگون بپردازیم.

شورای نگهبان چگونه بر روند انتخابات نظارت می کند؟
وظیفه‌ی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از تکالیف قانونی محول شده به شورای نگهبان می‌باشد که ضامن سلامت انتخابات و مانع از ادعای تقلب و تخلف احتمالی می‌گردد، بررسی مکانیزم شورای‌نگهبان در امور نظارتی خویش را در گفت‌وگوی زیر دنبال کنید.

در کجای دنیا نهادی مشابه شورای نگهبان ما یافت می‌شود؟
عده‌ای این شبهه را در ذهن خود دارند که اصول مربوط به نظارت شورای نگهبان در قانون اساسی، اصولی غیر دموکراتیک بوده و فقط در قانون اساسی ایران جای دارد؛ حال این سؤال جای تحقیق و بررسی دارد که نهادهایی مشابه در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای دارای ساختار دموکراتیک وجود دارد یا نه؟

نظارت استصوابی؛ قانون یا بدعت؟
بر اساس اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان، وظیفه‌ی نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. طبق مبانی حقوقی و نظر تفسیری شورای نگهبان، نظارت مذکور نظارت استصوابی تلقی می‌گردد؛ در این راستا برخی علل منطقی و عقلانی وجوب نظارت استصوابی را زیر سؤال برده و تلقی نظارت استصوابی را غیرقانونی می‌دانند..

نظارت استصوابی؛ ضامنی برای بقای نظام
نظارت استصوابی به دو دلیل الزام دارد:در صورتی که استطلاعی باشد، شورای نگهبان فلسفه‌ی وجودی و کارویژه‌اش را از دست می‌دهد. همچنین از آنجا که اصل حقوق اساسی جمهوری اسلامی بر حاکمیت الهی مبتنی است، حاکمیت مردمی جاری در انتخابات، با نظارت استصوابی شورای نگهبان، به مثابه‌ی نهاد حافظ اسلامیت نظام، محقق می‌گردد.

دریچه‌های نفوذ آمریکا به ایران
اکنون نظام سلطه با تمام قوا «پشت دروازه‌های نظام اسلامی» به کمین نشسته و مترصد فرصتی است تا از فضای دوره‌ی پسابرجام حداکثر استفاده را نموده و در جامعه و کشور ما نفوذی تمام‌عیار در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رقم بزند.

غرب و سناریوی دودستگی و نفوذ
نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدارهای گذشته‌ی خود بعد از توافق، نشان‌دهنده‌ی این است که ایشان بر روی چند موضوع تمرکز ویژه‌ای داشته‌اند: نخست مسئله‌ی انذار از ایجاد دودستگی توسط غرب در جامعه و دوم انذار نسبت به تلاش غرب به رهبری آمریکا برای نفوذ به فضای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشور

اجرای اقتصاد مقاومتی مانع اصلی نفوذ
در ابتدای پیروزی انقلاب برای جلوگیری از آسیب احتمالی از تحریم آمریکا «ستاد بسیج اقتصادی» به دستور شورای انقلاب تأسیس شد. این ستاد چند بخش داشت، بخشی از آن مربوط به روش‌های تبلیغاتی و سیاسی بود که باید در مقابل فشارهای روانی تحریم تدابیری اتخاذ می‌کرد و بخش دیگر مربوط به حوزه‌ی اقتصاد بود. این ستاد تجربه‌ی مفیدی برای تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی است. وقتی دشمن برای رصد تحریم، نهاد ویژه دارد، لزوم تشکیل این ستاد دوچندان می‌شود.

مک‌دونالد به ایران می‌آید؟
بعد از پایان مذاکرات وین، رسانه‌ها از فراخوان شرکت «مک‌دونالد» برای راه‌اندازی نمایندگی خود در ایران خبر دادند و سایت این شرکت رسماً فرم اشتراک خود را برای ایران منتشر کرد. ورود نمادها و برندهای شناخته‌شده‌ی غربی مانند مک‌دونالد که تجربه‌ی آن در دوران مشرف به فروپاشی شوروی...

چرا باید راه نفوذ اقتصادی را بعد از برجام بست؟
در سال 1997 در مالزی و کره‌ی جنوبی یک یهودی پول‌های خود را از بانک‌های این کشورها بیرون کشید و طی یک شب، پول آن‌ها دوازده برابر سقوط کرد و می‌رفت که به‌سمت فروپاشی اقتصادی آن‌ها بینجامد. این یک نوع نفوذ است. دولت مراقبت کند.

پیامدهای منفی نفوذ اقتصادی غرب بر اقتصاد ایران بعد از برجام چیست؟
واژه‌ی نفوذ اقتصادی به چه معناست؟ تبعات ورود خارجی‌ها به اقتصاد ایران چیست؟ آیا ورود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به‌طور کامل به نفع اقتصاد ایران تمام خواهد شد. این‌ها سؤ‌الاتی است که گروه اقتصادی برهان برای یافتن پاسخ‌های آن‌ها به‌سراغ دکتر مهدی زریباف، مدیر مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصادی، رفته و از او پرسیده است راه‌های بستن نفوذ اقتصادی غرب چیست؟