آنچه منتقدان در خشت خام دیدند
انتقاداتی که جدی گرفته نشد
بسیاری از نکاتی که منتقدین قبل از برجام نسبت‌به این مذاکرات و توافق بیان می‌داشتند، اکنون جنبۀ واقعیت یافته است. اما گویی بدعهدی طرف غربی در برجام به‌حدی بوده است که منتقدین را در برابر عمل انجام‌شده قرار داده است که اکنون مهر سکوت بر لب نهاده‌اند.
مشکلات حضور گستردۀ دولت در اقتصاد ایران
مصائب بی‌اعتمادی به نقش مردم
مهم‌ترین هدف خصوصی‌سازی در اکثر کشورها، افزایش کارایی بنگاه‌ها و بهینه‌سازی تخصیص منابع بوده است. منطق خصوصی‌سازی این است که فعالیتی را که دولت با هزینۀ بالا، کیفیت و بازده پایین در فضای انحصاری انجام می‌دهد، بخش خصوصی با هزینۀ کمتر، کیفیت و بازده بالاتر در فضای رقابتی انجام دهد.
واکاوی محتوای مصونیت حقوقی مستشاران آمریکا
طعم تلخ حقارت ملی
قرارداد ترکمانچای نخستین‌بار طعم تلخ حقارت ملی ناشی از کاپیتولاسیون را به ایرانیان چشانید و تا مدت‌ها تبعات منفی این رژیم حقوقی بر سرنوشت این مرزوبوم سایه افکند تا اینکه در سال 1925 میلادی ملغی شد.
جایگاه و اهرم‌های تأثیرگذاری مجلس بر سیاست خارجی
نهادی داخلی با نقش‌های بین‌المللی
اگرچه در برخی دوره‌ها، مجلس شورای اسلامی کمتر در جریان پروسۀ تصمیم‌گیری و فعالیت‌های اجرایی در حوزۀ سیاست خارجی قرار داشته و تأثیرگذاری محدود این نهاد بیشتر در حوزۀ روابط خارجی بوده است، اما این مسئله بر مبانی حقوقی نقش‌آفرینی مجلس در سیاست خارجی، خدشه‌ای وارد نمی‌کند.
چرا رویکرد اقتصادی دولت دوازدهم باید تغییر کند؟
پیشرفت جهادی پس از جنگ فراموش شد
کسانی که در اقتصاد نگاهشان این است که اگر تحریم‌ها برداشته شد، با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی و گرفتن تکنولوژی از غرب مشکلاتمان حل می‌شود، ضد مدیریت جهادی هستند. مدیریت جهادی می‌گوید شما از تحقیق و توسعه در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان، جوان‌ها و کارآفرین‌ها حمایت کن.
گفت‌وگو با دکتر «موسی نجفی» پیرامون پیشرفت درون‌زا در ایران عصر قاجار
پیشرفت درون‌زا در دل بیداری اسلامی است
غربی‌ها عاشق بازار هشتادمیلیونی ایران هستند. به‌علاوه ما صنعت هسته‌ای‌مان را در اینجا معامله می‌کنیم و فرصت یک بازار بزرگ را به آن‌ها می‌دهیم. این‌طور نیست که آن‌ها در مقابل چیزی که از ما می‌گیرند، به ما امتیاز بدهند، بلکه آن امتیازی که می‌دهند هم به نفعشان است.
سیاست خارجی دولت هاشمی رفسنجانی
تعامل‌گرایی تجربه‌ای شکست‌خورده
دولت هاشمی رفسنجانی توسعه را با نگاه به آن‌سوی مرزها، در صدر و اولویت برنامه‌های دولتی قرار داد. توسعه‌ای که بیش از آنکه نگاه به درون داشته باشد، کمک از خارج را کلید موفقیت می‌دانست و بیش از آنکه به پتانسیل‌های داخلی توجه کند، بهبود روابط با قدرت‌های غربی را ضامن توسعه تلقی می‌کرد.
بررسی عملکرد اقتصادی دولت دوازدهم
روحانی راه احمدی‌نژاد را می‌رود
اگرچه دولت آمار رشد اقتصادی را به‌صورت رسمی سه یا چهار درصد و یا هر عدد دیگری اعلام کرده است، اما اعداد منتشرشده به‌هیچ‌وجه به‌معنای رشد در بخش حقیقی اقتصاد نیست. حتی معتقدم رشدهای اعلام‌شده به‌معنای افزایش توان تولید ملی و حتی افزایش محسوس در قدرت خرید و زندگی و معیشت مردم محسوب نمی‌شود.
از تحریف انقلاب اسلامی تا هجمه به جمهوری اسلامی
همه‌ی تلاش‌‌ها برای «بزک» پهلوی
در تحریف انقلاب اسلامی، شورش‌ها علیه حکومت پهلوی، اعتراضاتی ضدمدرن لقب می‌گیرد. به عبارتی دیگر، چنان نشان داده می‌شود که جریانی ضدمدرن به رهبری روحانیون و گروه‌های سنتی دیگر، به‌دنبال آن بودند تا شاه را براندازند.
موانع عدم تحقق اسناد بالادستی
تفسیربه‌رأی بلای جان اهداف اسنادی
دولت یازدهم فقط در راستای تحقق بند سوم و چهارم قدم برداشته و در قبال بقیۀ بندها اصلاً تعلقی از خود نشان نداده است. اگر اقداماتی نیز انجام داده باشد، اقداماتی است که تکلیفیِ برنامه بوده و از وظایف عادی دولت تلقی می‎شده‌ است.
تأملی در نارآرامی های اخیر شهرهای کشور
فتنه اجتماعی را فهم کنیم
ناامیدی از میوه‌های برجام و خاتمه فرصت انتظاری برای آن، عدم پاسخ معتبر مسئولان به مشکلات مردم و نگرانی‌های از لایحه بودجه سال 97 برای مردم، فتنه اجتماعی را در کشور به اوج رسانده است.
انگیزه علما از مبارزات عصر مشروطه
رویارویی با «فرنگی شدن از نوک پا تا فرق سر»
بازسازی عزت ملی در نگاه علمای این عصر، ارتباطی وثیق با هویت‌یابی دینی و بهره‌گیری از داشته‌های سنتی در مواجهه با نفوذ تمدن غرب داشت. به نظر می‌رسد دغدغه برای احیا و حفظ عزت ملی، بستری واحد بود که هم در اندیشۀ علامه نائینی و هم در آثار و گفته‌های شیخ فضل‌الله نوری دیده می‌شد، اما رؤیاهایی متفاوت را در پی داشت.