واکاوی ابزارهای نوین مهار ایران اسلامی
فتنه و تحریم دو لبه الگوی مقراضی مهار
درست در شرایطی که ناکارامدی سیاست‌های غرب آشکار گردیده بود، فتنه سال 88 با ایجاد یک انقلاب رنگی منجر به کاهش اقتدار نظام گردید. تحریم‌های اقتصادی نیز اساساً پس از فتنه و در راستای ایجاد فشار بیشتر به کشور و احیای جریان فتنه در دستور کار قرار گرفت.
چگونه می‌توان الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را نهادینه کرد؟
سه گام تا تحقق یک مدل بومی
الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، یک مفهوم‌پردازی و واژه‌پردازی جدید است. زمانی که بتواند این الگو در قالب گفتمان شکل بگیرد، می‌تواند هویت‌سازی کند. اما زمانی می‌تواند تسری پیدا کند که بتواند با معنابخشی و مفصل‌بندی‌های نوین، به جذب مخاطب بپردازد.
نگاهی به نگرش‌های تکنوکراتیک در ایران
ایدئولوژی‌زدایی در قامت «ایدئولوژی»
در این ساختار سیاسی، الگوهای توسعۀ اقتصادی نیز نباید به‌عنوان رقیبی برای گفتمان اسلامی در نظر گرفته شود، بلکه باید با زدودن ناهمخوانی‌ها، جایی در این منظومۀ گسترده برای خود دست‌وپا کند. این فرایند، نگاه دوراندیش و عملکردی همراه با تدبیر و ظرافت را می‌طلبد.
نقش سازمان‌های اجتماعی در روند توسعه؛
آیا درون‌زایی بدون تعامل دولت و جامعه ممکن است؟
قطعاً بهتر آن است که نهادهای کارآمد اجتماعی-اقتصادی خارج از دولت بتوانند نیازهای جامعه را شناسایی کنند و اطلاعات لازم را به دولت برای تحقق طرح‌ها و پروژه‌های توسعه منتقل کنند.

تلاش برای جدایی نظام سیاسی از نظام فرهنگی و اجتماعی
یکی از تلاش هایی که غرب به خصوص آمریکایی ها و اخیرا اروپایی ها در خصوص ایران انجام داده و می دهند، بهره وری از جنگ نرم و شاخص های قدرت نرم علیه مردم و تلاش برای جدایی نظام سیاسی از نظام های اجتماعی و فرهنگی در ایران بوده است.
گذشته چراغ راه ماست
آمریکا ناتوان در عملی کردن اهدافش
درس از گذشته یکی از مهمترین ابعاد عملیاتی رفتار سیاسی کشورهاست، خصوصا اگر گذشته در آینده نیز جاری باشد. رفتارهای غرب نسبت به ایران در گذشته ای نه چندان دور نشان دهنده این است که بایستی نسبت به غرب دائما با دید تردید نگریست.
نگاهی به نتایج اجتماعی توسعه
توسعۀ برون‌زا و مؤلفه‌های ناکام‌ساز «امنیت اجتماعی»
توسعۀ برون‌زا هم در جان «خاطره» و هم در کالبد «تاریخ» زلزله می‌افکند. نسخه‌های اقتصادی برون‌زا پیامدهای فرهنگی ناهمخوانی را به ارمغان خواهند آورد. اگر در قرون گذشته مستشاران نظامی و مسیونرهای مذهبی جادۀ توسعۀ غیربومی را صاف می‌کردند، در دنیای پیچیدۀ امروز، تغییر سبک زندگی و ذائقۀ افراد رخ می‌دهد.
در باب آرمان نهفته در پیشرفت درون‌زا
عدالت به‌مثابۀ پیشرفت
در پیشرفت درون‌زا، ادعا بر نبود نیاز به تعامل با محیط خارجی نیست، بلکه ادعای مطرح‌شده در این نوع نگاه، نبود امنیت برای فرایند پیشرفت در صورت وابسته کردن آن به تعامل با محیط خارجی است.

صد سال تجربه، یک هدف؛ پیشرفت درون زا
منتقدان بر آنند که سیاست های تعدیل ساختاری محصول همان ساختارهای به جای مانده از الگوهای نئوکینزی اقتصاد است که سبب شوک های پی در پی به کشورهای آمریکای لاتین شبیه شیلی شد و اقتصاد این کشور را دچار فروپاشی کرده و مردم را در تضییقات اقتصادی قرار داده و قحطی و گرسنگی را به دنبال داشت.
ریشه‌یابی عدم اعتمادبه‌نفس ملی در میان ایرانیان؛
ناباوری به پیشرفت درون‌زا
توسعه مبتنی بر نظریۀ داروینیسم اجتماعی و تنازع بقا شکل گرفته و به‌دنبال ارائۀ الگویی در باب تغییرات اجتماعی و انجام سریع آن است، درحالی‌که نظریۀ پیشرفت مبتنی بر الگوی بومی در چارچوب مکان و زمان فرهنگی صورت می‌پذیرد.
جایگاه دولت در تحقق درون‌زایی
کارویژه های دولت پیشرفت‌گرا
بی‌تردید کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه‌ی درون‌زای همۀ جوامع دارد. به قول شومپیتر، کارآفرینی موتور توسعۀ اقتصادی است که بدون آن هیچ کشوری نمی¬تواند به توسعه‌ی اقتصادی دست یابد.

پیش شرط هایی برای توسعه درون زا وجود دارد؟
مدل پیشرفت درون زا، مسئله استقلال سیاسی را خلاف هرگونه انزواطلبی قلمداد کرده و بر لزوم داشتن روابط و مناسبات با شبکه بین المللی اصرار دارد. تاکید برخی از نظریه پردازان بر این موضوع که استقلال سیاسی به معنی انزوا طلبی است، وارونه نشان دادن برخی از واقعیت های متناسب با تئوری استقلال سیاسی کشورها محسوب می شود.