نگاهی به جایگاه مجلس در قوانین اساسی ریاستی و پارلمانی
یک نهاد و دو نظم حقوقی متفاوت
با توجه به کارویژه‌های مجلس و قوه‌ی مقننه در ساختار حقوقی و تشکیلاتی هر کشور، نمی‌توان اهمیت این نهاد را در بطن یک واحد سیاسی نادیده گرفت؛ حال چه این نظام به‌شکل ریاستی باشد، چه به‌شکل پارلمانی. در هر دو نظام، کارکرد عمده‌ی مجلس، قانون‌گذاری و نظارت است که در راستای تفکیک و استقلال قوا و عملکرد بهتر آن‌ها، نهادینه شده است.
بررسی جایگاه عاملیت در وقوع انقلاب اسلامی
انقلابی مبتنی بر «آگاهی و اراده»
مهم‌ترین پرسشی که حول انقلاب اسلامی مطرح بود، به تأثیر و تأثر ساختارها و عاملیت فاعل اجتماعی و یا همان کنشگران برمی‌گشت. دو محور مهم که پذیرش هر یک موجب می‌شد تا نتایج عملی متفاوتی هویدا شود. از دید ساختارگرایان انقلاب شد و از دید اراده‌گرایان، ملت ایران انقلاب کردند. این نوشتار با تمرکز بر نقش ساختار و کارگزار، به واکاوی این مسئله می‌پردازد.
بررسی ارتباط میان هویت فرهنگی و انقلاب اسلامی
انقلابی از جنس فرهنگ
ساختن الگوهای موفق حیات اجتماعی را، که واجد سبک‌ها و شیوه‌های زیست مبتنی بر نگاه دینی و انقلابی است، می‌توان از نتایج انقلاب اسلامی دانست که مقوم هویت فرهنگی ایرانیان گردید. سبک زندگی بسیجی که در شیوه‌ی زیست رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و شهدای گران‌قدر، تبلور عینی یافت، از جمله‌ی این الگوسازی‌های موفق است.
ایران در وضعیت پیشاانقلابی، چه شرایطی را سپری می‌کرد؟
فسادی که دامن‌گیر بانیانش شد
فساد مالی، رشوه‌خواری، رانت‌خواری، بریزوبپاش‌های سلطنتی، سفرهای پُرخرج داخلی و خارجی و... در حالی به امری شایع در خاندان سلطنتی، دربار و حکومت پهلوی دوم مبدل شده بود که اکثریت جامعه‌ی ایران در وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی به سر می‌بردند و از امکانات رفاهی چندانی برخوردار نبودند.
بررسی نسبت انقلاب اسلامی با مدرنیسم؛
آیا انقلاب اسلامی و مدرنیته با هم در جنگ هستند؟
انقلاب اسلامی نه‌تنها با مظاهر مدرنیسم غربی به مقابله پرداخت، بلکه جنبش بازگشت به خویشتن را مطرح کرد. بنابراین هدف انقلاب این بود که ضمن بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن روز، در جهت توجه بیشتر به اندیشه و تفکرات بومی تلاش کند.
شرق آسیا ثابت کرد
اصول توسعه ثابت نیست
در نظریات جدید توسعه، این سرمایه‌ی انسانی است که در برابر سرمایه‌های فیزیکی، محور اصلی توسعه را تشکیل می‌دهد و موجبات رشد و توسعه‌ی پایدار جوامع را فراهم می‌سازد.
آیا دموکراسی پیش‌نیاز توسعه است؟
مونتاژ دموکراسی
راهی که غرب در توسعه پیموده، راهی منحصربه‌فرد و محصول شرایط خاص تاریخی بوده که تکرار آن بعید و شاید غیرممکن است. بنابراین توسعه با مدل غربی و مبتنی بر چارچوب‌های فرهنگ غربی را نمی‌توان بدون تأمل در نقاط ضعف و قوت،‌ شرایط متفاوت جوامع مختلف و امکانات موجود در هر جامعه پذیرفت و به تقلید کورکورانه از آن پرداخت.
فساد اداری و اقتصادی را در کشور چگونه می‌توان کاهش داد؟
فساد اقتصادی و راهکارهای مقابله‌ای
به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث وجود و گسترش فساد اقتصادی شده است، انحراف نظام ارزشی حاکم بر فرهنگ و آداب ایرانیان باشد. در حالی که به برخی ارزش‌های دینی اهمیت زیاد داده می‌شود، ارزش‌های مهم و عمیق دینی که تأثیر گسترده‌تری بر روابط اجتماعی جامعه دارد، مورد غفلت و کم‌اعتنایی قرار گرفته و در بسیاری موارد از حد شعار و سخنرانی فراتر نمی‌رود.
دکتر شقاقی شهری: نقدی بر سخنان لیبرال‌های وطنی؛ سیاست‌های تعدیل را به یاد بیاورید
نمی‌توان تولید و توزیع کالاهای استراتژیک را به بازار سپرد، این کار خطر دارد!
بدون شک اگر از تولید کالاهای راهبردی خود مانند گندم، بنزین یا دارو حمایت نکنیم و آن را به بازار آزاد بسپاریم، فردا روز اگر دوباره با تحریم و شیطنت‌های بیرونی مواجه شویم، گرفتار خواهیم شد.
در آستانه‌ی سالروز امضای قانون اساسی توسط مظفرالدین‌شاه
نقدهای امام خمینی به قانون اساسی مشروطه
یکی از انتقادات امام خمینی (رحمت الله علیه) به قانون اساسی مشروطه اقتباسی بودن صرف آن از قانون‌های اساسی کشورهای اروپایی و لحاظ نکردن احکام اسلام در قانون اساسی بوده است.
واکاوی تناقض آرای آیت‌الله منتظری (3)؛
انتخاب رهبری در مجلس خبرگان و انتقاد از او
اینک به نحوه‌ی «انتقاد از رهبری و انتخاب او» در مباحث فقهی آقای منتظری می‏رسیم و ملاحظه می‏کنیم که ایشان چه مقدار در عمل، بدان نظریات فقهی خود وفا کرده‏اند!
تأملی در مقاوم‌سازی اقتصاد در برنامه‌ی ششم توسعه
برنامه‌ی ششم، فرصتی برای مقاوم‌سازی اقتصاد کشور
دولت برای تحقق اهداف رشد اقتصادی و کاهش بیکاری، همواره با افزایش مصلحت‌گرایانه و نه قاعده‌مند نقدینگی، باعث افزایش تورم و عدم تحقق هدف تورمی شده است. مضاف بر آنکه بدهی‌های دولت به مقام پولی نیز رو به فزونی گذاشته است.