به مناسبت ترور احمد کسروی توسط فداییان اسلام؛
الحاد در پیکر اصلاح‌گری
زمانی که رگه‌های هندسه‌‌ی فکری کسروی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مشاهده می‌کنیم که وی مشابه وهابیان داعیه‌ی اصلاح‌گری داشت و با ذهنیتی جزمی، با مفاهیم اسلامی به عنوان شرک و خرافه و بدعت به مبارزه می‌پرداخت.
عزت، حکمت یا مصلحت
کدام‌یک اولویت سیاست خارجی است؟
عزت در سیاست خارجی جایگاه اول را داراست و منافعی که بدون لحاظ این اصل متعالی، تحصیل گردد، زودگذر و موقتی است، ولی عزت و در نتیجه هویتی که از این اصل برمی‌آید، همیشگی و پایدار است و نحوه‌ی قضاوت مثبت سایرین درباره‌ی یک کشور در صحنه‌ی نظام بین‌الملل را سبب می‌شود.
در آستانه‌ی سالروز درگذشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی
سیدجمال در ترازوی داوری
یک شخص چگونه می‌تواند هم پدر روشن‌فکری دینی باشد و هم نیای بنیادگرایی محسوب شود. هم بنیان‌گذار سلفیه باشد و هم متجددی غرب‌گرا. هم مذهبی مرتجع خوانده شود و هم کافری بی‌دین. و از قضا مورد سوءظن و طرد همه‌ی این گروه‌ها قرار بگیرد.
تصویری از مجلس ایران در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۲۰تا ۱۳۲۹
عصری آشفته و مجالسی آشفته‌تر
با وجود اینکه دهه‌ی 1320 را سال‌های طلایی فعالیت مجلس در دوران حکومت پهلوی‌ها می‌دانند، اما باید گفت به‌دلیل ساختار ناهمگون مجلس، عدم شناخت نمایندگان از جایگاه این نهاد و وابستگی برخی از آنان به قدرت‌های خارجی، حتی در این دوران هم مجلس نتوانست به‌خوبی در روند اداره‌ی کشور ایفای نقش کند.
درک جایگاه ولایت در برخورد بنیان‌گذار انقلاب با آیت‌الله منتظری
وقتی امام (ره) ملاحظه‌ی حاصل عمر خود را نیز نمی‌کند
امام خمینی (ره) در پیام خویش به نمایندگان مجلس خبرگان، سه توصیه‌ی نهایی و اساسی را متذکر می‌شوند: 1. عدم غفلت از کید ساحران و وسوسه‌ی خناسان، 2. ادامه‌ی راه با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی و 3. عدم توجه به هیچ‌چیز الا مصالح اسلام و مسلمین.
نگاهی به انتخابات عصر پهلوی دوم در گفتگو با حمیدرضا ترقی؛
نقش مردم در انتخابات فقط دادن شناسنامه‌هایشان بود
برای اینکه اراده‌ی شاه کاملاً بر انتخابات مجلس حاکم باشد، برای انتخاب و تعیین نماینده‌ها، مکانیسمی فراهم کردند که براساس آن، فقط از چند روش می‌شد به مجلس راه یافت. یکی از راه‌ها، ارتباط نزدیک با دربار و شاه بود؛ یعنی نزدیک بودن به شاه و دربار، امتیازی برای ورود فرد به رقابت انتخاباتی محسوب می‌شد.
بررسی هرم قدرت در جمهوری اسلامی ایران
قوه‌ی مقننه چه جایگاهی در هرم قدرت جمهوری اسلامی دارد
سه جزء اصلی هر نظام سیاسی، شامل قوه قضاییه، قوه‌ی مقننه و قوه‌ی مجریه است، این یادداشت بر نقش و جایگاه قوه‌ی مقننه در جمهوری اسلامی توجه دارد
روایت متفاوت احمد توکلی از تخلفات اصلاح‌طلبان در مجلس ششم:
مجلس ششم، تندرو، سیاسی و غیراقتصادی بود
احمد توکلی در گفت‌وگوی تفصیلی با برهان به‌صراحت از تخلفات اصلاح‌طلبان تندرو در مجلس پرده برداشت و گفت: امیدوارم هیچ‌گاه به‌مانند مجلس ششم نداشته باشیم. مجلس ششم، تندرو، سیاسی و غیراقتصادی بود.
ادوار اول تا سوم مجلس مشروطه
آوردگاه تناقضات
مشروطه‌خواهان به تفاوت مبانی معرفتی نظام‌های سیاسی اروپا با نظام حکومتی ایران توجه نداشتند و تنها قصدشان استفاده از ظرفیت مجلس در محدود کردن قدرت دربار و نظارت بر عملکرد دولت و تصویب قوانین لازم برای اداره‌ی کشور بود.
جایگاه و اهرم‌های تأثیرگذاری مجلس بر سیاست خارجی
نهادی داخلی با نقش‌های بین‌المللی
برخی از اختیارات مجلس، وفق قانون اساسی، شامل این موارد است: عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، مسائل مربوط به تغییرات و اصلاحات خطوط مرزی، تصویب و رسیدگی به هرگونه دعاوی و صلح راجع‌به اموال عمومی دولتی که طرف دعوی خارجی باشد و...
نگاهی به جایگاه مجلس در قوانین اساسی ریاستی و پارلمانی
یک نهاد و دو نظم حقوقی متفاوت
با توجه به کارویژه‌های مجلس و قوه‌ی مقننه در ساختار حقوقی و تشکیلاتی هر کشور، نمی‌توان اهمیت این نهاد را در بطن یک واحد سیاسی نادیده گرفت؛ حال چه این نظام به‌شکل ریاستی باشد، چه به‌شکل پارلمانی. در هر دو نظام، کارکرد عمده‌ی مجلس، قانون‌گذاری و نظارت است که در راستای تفکیک و استقلال قوا و عملکرد بهتر آن‌ها، نهادینه شده است.
بررسی جایگاه عاملیت در وقوع انقلاب اسلامی
انقلابی مبتنی بر «آگاهی و اراده»
مهم‌ترین پرسشی که حول انقلاب اسلامی مطرح بود، به تأثیر و تأثر ساختارها و عاملیت فاعل اجتماعی و یا همان کنشگران برمی‌گشت. دو محور مهم که پذیرش هر یک موجب می‌شد تا نتایج عملی متفاوتی هویدا شود. از دید ساختارگرایان انقلاب شد و از دید اراده‌گرایان، ملت ایران انقلاب کردند. این نوشتار با تمرکز بر نقش ساختار و کارگزار، به واکاوی این مسئله می‌پردازد.