یک کابینه مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
مختصات یک کابینه در شأن مردم و نظام اسلامی
تردیدی نیست که قرار گرفتن در رأس یک وزارتخانه مسؤولیتی سنگین است و نیاز به کار و تلاش شبانه‌روزی دارد. لذا کسانی که مسؤولیت می‌گیرند باید انرژی و توانایی لازم برای اداره یک وزارتخانه را داشته باشند. انتظار منطقی این است که کسانی انتخاب شوند که از نشاط و انگیزه لازم برای مدیریت کشور برخوردار باشند.
بازخوانی وظیفه و اختیارات شورای نگهبان در انتخابات
نگاهی قانونی بر نظارت قانونی یک نهاد قانونی
در قانون اساسی، اصول چهارم، شصت‌وهشتم، شصت‌ونهم، هفتادو‌دوم، هشتادو‌پنجم، نودویکم تا نودونهم، یک‌صدوهشتم و یک‌صدوهجدهم، به وظایف و اختیارات شورای نگهبان اختصاص یافته و در اصول یک‌صدودهم، یک‌صدویازدهم، یک‌صدوبیست‌ویکم و یک‌صدوهفتادوهفتم نیز به این مسئولیت‌ها در زمینه‌های گوناگون، اشاره شده است.
مجلس شورای اسلامی؛ از قانون‌گذاری تا نظارت
دیده‌بانی قوه‌ی مقننه بر دولت
برطبق آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی، هریک از نمایندگان می‌توانند در قالب تذکر شفاهی (نطق قبل از دستور) و تذکر کتبی، از طریق رئیس مجلس، به وزیر مسئول یا رئیس‌جمهور تذکر دهند. لازم به توضیح است که سازوکار تذکر به مجریان، در قانون اساسی تصریح نشده و آیین‌نامه‌های داخلی مجلس، این امر را پیش‌بینی کرده است.
نگاهی کلی به ادوار مجلس شورای اسلامی
آسیب‌های پیش‌روی وظیفه‌ی نمایندگی چیست؟
مسئولیت‌ها و وظایف نمایندگی تا بدان‌جا اهمیت می‌یابد که غیرقابل واگذاری اعلام شده است. در این زمینه، اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر
جمهوری اسلامی، حکومت الهی و مردمی
یکی از مفاهیم کلیدی در نظریه‌ی شهید صدر، اهمیت دادن به نقش نظارتی امت است. لذا با آنکه بدون شک اطاعت از امام معصوم بر امت واجب شده است، بااین‌حال اسلام به‌عنوان یک اصل، بر بیعت تأکید دارد، زیرا وقتی انسان بیعت کرد، در تشکیلات شریک می‌شود و نسبت به حفظ آن تشکیلات احساس مسئولیت خواهد کرد.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه سید منیرالدین حسینی
جمهوری اسلامی دارای سه ضلع معقولیت، مشروعیت و مقبولیت
جمهوری اسلامی به نوعی از حکومت گفته می‌شود که بین «حاکمیت همه‌جانبه‌ی دین» و «مشارکت گسترده‌ی مردم» پیوند برقرار کرده و این دو امر مهم را در قالب یک ساختار سیاسی و حکومتی تحقق می‌بخشد.
ابعاد نظری «جمهوری اسلامی» در افق معرفتی آیت‌الله شهید مرتضی مطهری
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا
قید «اسلامی» معنا و محتوای حکومت و قانون اساسی آن را تعیین می‌کند و بر این نکته تأکید دارد که حکومت منتخب مردمی یعنی «جمهوری»، لزوماً بایستی در چارچوب مبانی شریعت اسلامی حرکت نماید و از آن تخلف نکند. به بیان دیگر، قید «اسلامی» به‌جهت تأکید نیامده و قید تأکیدی نیست و در واقع قید تخصیص است و به‌اصطلاح اصولیون، مخصّص جمهوری است.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی (ره)
ولایت‌فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی
نظریه‌ی ولایت‌فقیه که مانع اگوئیسم در ساحت اجتماعی و فردی می‌گردد، براساس مبنای فرهنگی و نه اقتصادی آن و روش اجتهاد، قادر است جلوی استبداد و تغلب بایستد و جامعه را از حالت بی‌نظمی و خودمداری بیرون آورد.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای
جمهوری اسلامی عینیت نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی
مردم‌گرایی در نظام اسلامی، ریشه‌ی اسلامی دارد... این متکی بر احساسات توخالی و پوچ و مبتنی بر اعتبارات نیست؛ متکی بر یک مبنای بسیار مستحکم اسلامی است. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املا کرد. در منطق اسلام، اداره‌ی امور مردم و جامعه، با هدایت انوار قرآنی و احکام الهی است. در قوانین آسمانی و الهی قرآن، برای مردم شأن و ارج معین شده است. مردم هستند که انتخاب می‌کنند و سرنوشت اداره‌ی کشور را به دست می‌گیرند. این مردم‌سالاری، راقی‌ترین نوع مردم‌سالاری است.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی علامه محمدتقی مصباح یزدی
جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی
رأی و نظر مردم باعث به وجود آمدن حکومت می‌شود. خداوند متعال به پیامبر می‌فرمایند: هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین. کمک و همدلی مردم مؤثر در عینیت‌بخشی به حکومت، حتی حکومت پیامبر است.
ابعاد نظری جمهوری اسلامی در افق معرفتی آیت‌الله شهید سید محمد حسینی بهشتی
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه‌ی امامت-امت
از این امت و امامت چه برمی‌خیزد؟ مدیریت جامعه. شکل این مدیریت چیست؟ شکل خاصی در اسلام برای آن پیشنهاد نشده است. در هر زمان و در هر مکان و متناسب با شرایط مختلف می‌شود اشکال مختلف داشته باشد. فقط باید آن اصولی را که قبلاً متذکر شدم، فراموش نکنیم و در آن تعیین و تحمیل نباشد. بنابراین، آیا نظام پادشاهی اسلامی می‌توانیم داشته باشیم؟ هرگز، چون در آن تعیین و تحمیل است.
دانلود
«برهان اندیشه» با موضوع «موعد وعده‌ها» منتشر شد
    «برهان اندیشه» با موضوع «موعد وعده‌ها» منتشر شد http://borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=9811 http://borhan.ir/Images/News/Smal_Pic/16-2-1396/IMAGE636296823170171131.jpg http://borhan.ir/Images/News/AtachFile/
انقلابی‌گری نیاز امروز
    انقلابی‌گری نیاز امروز http://borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=9576 http://borhan.ir/Images/News/Smal_Pic/22-8-1395/IMAGE636145644088462480.jpg http://borhan.ir/Images/News/AtachFile/
زمانه‌ی حضور
    زمانه‌ی حضور http://borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=9256 http://borhan.ir/Images/News/Smal_Pic/24-11-1394/IMAGE635909686061583117.jpg http://borhan.ir/Images/News/AtachFile/
سفير فيلم
تبيين
پايگاه رصد انديشه‏هاي استرات‍‍ژيك
پايگاه هسته‏اي ايران