به بهانه‌ی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه در مجلس،
مدیران تراز جمهوری اسلامی ایران در مکتب امام کدام‌اند؟
مسئولین و افراد صاحب‌منصب در حکومت، یکی از ارکان مهم هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند که تعالی و پویایی جامعه منوط به نقش‌آفرینی و عملکرد مثبت آن‌ها در جامعه است. لذا مسئولین می‌بایست برای نقش‌آفرینی مفید و مؤثر دارای برخی شاخص‌هایی باشند که نوشتار پیش‌رو به بررسی این شاخص‌ها در مکتب امام خمینی (ره) پرداخته است.
چگونه مسئولین و نخبگان جامعه‌ی اسلامی در محاسبه به اشتباه می‌افتند؟
جهان‌بینی غیرتوحیدی؛ عامل اساسی اشتباه محاسباتی
توجه به اینکه خداوند در محاسبات و افعال خود، جایگاه ویژه‌ای به آزمایش مردم و جامعه اختصاص می‌دهد، می‌تواند راه‌گشای تحلیل درست از شرایط به حساب بیاید. چه‌بسا بسیاری از مشکلاتی که در مسیر حرکت یک جامعه ایجاد می‌گردد، الزاماً نتیجه‌ی تبعی عملکرد نادرست پیشین نباشد، بلکه این وعده‌ی خداوند است که جوامع را با مشکلات و سختی‌ها می‌آزماید تا دستگاه امتحان الهی سره را از ناسره تمیز دهد.
بررسی چالش استحاله و تغییر ساخت حقیقی جمهوری اسلامی؛
هویت انقلاب در میانه‌ی مخاطرات
ساخت حقیقی و حقوقی، ساخت عامی است که در تمامی نظام‌های سیاسی دنیا، موضوعیت و معنا دارد. نکته‌ی قابل توجه آن است که ساخت حقیقی یک نظام، به‌عنوان تولیدکننده‌ی مفاهیم، رویکردها، ارزش‌ها و جهت‌گیری‌های آن نظام، نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد ساخت حقوقی دارد.
جایگاه سیاسی روحانیت از منظر آیت‌الله مهدوی‌کنی
نقش‌آفرینی آیت‌الله مهدوی‌کنی در جامعه‌ی روحانیت
منش و مشی سیاسی آیت‌الله مهدوی کنی (ره) از ابتدای انقلاب و حتی قبل از آن تا آخر عمر شریفشان بر این مبنا بوده است که روحانیت حزب نیست و نباید وارد احزاب سیاسی بشود، بلکه روحانیت به‌مثابه‌ی پدر جامعه است و فراتر از احزاب قرار دارد. ایشان ورود روحانیت را به احزاب سیاسی نه‌تنها غیرلازم و غیرضروری می‌دانستند، بلکه در مواردی مخرب و مضر به رابطه‌ی بین روحانیت و مردم می‌دانستند.
تبیین پیام رهبر معظم انقلاب درباره‌ی شخصیت آیت‌الله مهدوی‌کنی؛
سیاست به‌مثابه‌ی عدالت
آیت‌الله مهدوی‌کنی الگوی موفق عجین کردن عدالت با سیاست است. الگوی موفقی که توانست در جایگاه یک عالم دینی، هم به وظایف ذاتی روحانیت عمل کند و هم در عرصه‌ی سیاست جانب اعتدال و انصاف را رعایت کند. آیت‌الله مهدوی‌کنی هرگز فریفته‌ی بازی‌های منافقانه‌ی سیاست نشد و صداقت را بر تزویر و نفاق ترجیح داد.
تأملی در چرایی لزوم احراز صلاحیت‌ها
آیا نظارت استصوابی در تعارض با حق مردم است؟
نظارت استصوابی به دو دلیل الزام دارد: در صورتی که استطلاعی باشد، شورای نگهبان فلسفه‌ی وجودی و کارویژه‌اش را از دست می‌دهد. همچنین از آنجا که اصل حقوق اساسی جمهوری اسلامی بر حاکمیت الهی مبتنی است، حاکمیت مردمی جاری در انتخابات، با نظارت استصوابی شورای نگهبان، به مثابه‌ی نهاد حافظ اسلامیت نظام، محقق می‌گردد.
چالش‌های پیش روی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام کشوری
با با‌سوادترین دولت در فهم توسعه غربی مواجهه هستیم
با اینکه دولت فعلی باسوادترین دولت در فهم توسعه‌ی غربی است، اما پایگاه‌ اجتماعی‌اش نسبت به همه‌ی دولت‌های گذشته ضعیف‌تر است. انقلاب اسلامی در سال‌های حیات خود توانسته است، چه در محیط ملی و چه در محیط بین‌المللی، تفاهم گسترده‌ای راجع‌به ایده‌ی اصلی خود ایجاد کند.
تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون نفوذ اقتصادی
اجرای اقتصاد مقاومتی مانع اصلی نفوذ
در ابتدای پیروزی انقلاب برای جلوگیری از آسیب احتمالی از تحریم آمریکا «ستاد بسیج اقتصادی» به دستور شورای انقلاب تأسیس شد. این ستاد چند بخش داشت، بخشی از آن مربوط به روش‌های تبلیغاتی و سیاسی بود که باید در مقابل فشارهای روانی تحریم تدابیری اتخاذ می‌کرد و بخش دیگر مربوط به حوزه‌ی اقتصاد بود. این ستاد تجربه‌ی مفیدی برای تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی است. وقتی دشمن برای رصد تحریم، نهاد ویژه دارد، لزوم تشکیل این ستاد دوچندان می‌شود.
تحلیلی بر چرایی وقایع مکه و منا؛
جنگ قدرت از واشنگتن تا ریاض
برخی به دلیل تاثیرات عمیق و ماندگار فرضیه «تقصیر و تعمد» روی افکار عمومی، تلاش می کنند، فرضیه «قصور و کوتاهی» مورد پذیرش افکار عمومی قرار گیرد. آنان برجسته شدن این فرضیه و پیامدهای آن را برای اهداف سیاسی خود بسیار مضر می‌دانند.
یادداشتی از رضا سراج؛
جنگ قدرت، ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی سه‌گانه چرایی حادث‌شدن واقعه منا
در سناریوی سه‌گانه‌‌ی جنگ قدرت، ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی موضوع تشدید تقابل مذهبی در منطقه در دستور کار صهیونیست‌ها است و جنگ قدرت برای جایگزینی ملک سلمان در به شهادت رساندن حجاج مؤثر بوده است.
برجام و اصول قانون اساسی ایران؛
چرا مجلس شورای اسلامی مکلف به بررسی برجام است؟
برمبنای دو اصل مذکور و مجموعه نظرات شورای نگهبان در مقام تفسیر اصول 99 و 125 قانون اساسی، شمول حکم این دو اصل، تنها شامل معاهداتی می‌گردد که دارای دو وصف بین‌المللی بودن و ایجاد تعهد برای دولت ایران باشد و ازآن‌رو که متن نهایی برجام حاکی از تعهدات فراوان برای حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین ازآنجاکه بین‌المللی است، بلاتردید نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است.
دانلود
«برهان اندیشه» با موضوع «موعد وعده‌ها» منتشر شد
    «برهان اندیشه» با موضوع «موعد وعده‌ها» منتشر شد http://borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=9811 http://borhan.ir/Images/News/Smal_Pic/16-2-1396/IMAGE636296823170171131.jpg http://borhan.ir/Images/News/AtachFile/
انقلابی‌گری نیاز امروز
    انقلابی‌گری نیاز امروز http://borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=9576 http://borhan.ir/Images/News/Smal_Pic/22-8-1395/IMAGE636145644088462480.jpg http://borhan.ir/Images/News/AtachFile/
زمانه‌ی حضور
    زمانه‌ی حضور http://borhan.ir/NSite/FullStory/?Id=9256 http://borhan.ir/Images/News/Smal_Pic/24-11-1394/IMAGE635909686061583117.jpg http://borhan.ir/Images/News/AtachFile/
سفير فيلم
تبيين
پايگاه رصد انديشه‏هاي استرات‍‍ژيك
پايگاه هسته‏اي ايران